Ett nytt åkeri med stora ambitioner
Brahe Logistik grundades i december 2022, men har redan etablerat sig som en betydande aktör i Jönköpingsregionen. Bolaget växte fram i samband med att GDL vann en upphandling för transporter i området, där Brahe blev en del av lösningen. Genom samarbetet knöts kontakten till Atteviks Lastbilar och den första ordern på fem Scania-lastbilar lades.
Idag består företaget av 18 medarbetare och en fordonsflotta på totalt nio lastbilar, varav sju större och två mindre. Samtliga lastbilar drivs av komprimerad biogas och de mindre fordonen drivs av el. Transporterna omfattar både fjärr- och när distribution, med fokus på livsmedel och tempererade transporter.
– ”Det finns egentligen inga vanliga dagar hos oss, verksamheten är väldigt varierande,” berättar Emil, VD på Brahe Logistik. Tillsammans med Axel, CFO med bakgrund inom ekonomi och affärsjuridik, kompletterar de varandra i bolagsledningen.
Samarbetet med Atteviks
När Brahe stod inför valet av lastbilsleverantör jämfördes både Volvo och Scania. Att valet föll på Scania via Atteviks var ett resultat av flera faktorer: chaufförernas erfarenhet, utrustningsnivån och den historiska stoltheten i att köra Scania.
– ”Vi upplevde att Atteviks verkligen tog ansvar och var en samarbetspartner, inte bara en säljare. Att köpa lastbilar är som att bygga ett stort lego – det finns tusentals saker som kan gå fel. Där har Atteviks varit en trygg partner som hjälpt oss hela vägen,” säger Emil.
Vid den första beställningen av lastbilar blev det fel på två av dem från Atteviks sida, vilket senare fick rättas till. Rådgivningen och servicen har varit avgörande, inte minst eftersom lastbilarna skulle anpassas efter upphandlingskraven på förnyelsebart bränsle.
Hållbarhet från start
Ett av de mest unika dragen med Brahe Logistik är att alla lastbilar körs på biogas. Det var ett krav i upphandlingen med GDL, men också en medveten strategi från företagets sida.
– ”Vi hade möjligheten att göra rätt från början. Eftersom vi startade från noll behövde vi inte ställa om, utan kunde bygga en hållbar verksamhet direkt,” berättar Axel.
Valet föll på komprimerad biogas framför flytande, bland annat på grund av smidigare tankning och bättre tillgång på stationer.
Hållbarhet är en genomgående filosofi för bolaget – från begagnade möbler på kontoret till eldrivna tjänstebilar som redan haft en livscykel.
– ”Vår policy är att bara köpa sådant som redan förbrukat sin största klimatpåverkan. Det är vårt sätt att leva upp till vår miljöprofil. Brahe är nog en av få aktörer där samtliga tunga lastbilar drivs av komprimerad gas. Vi vill sticka ut i branschen och ta ansvar över framtiden,” säger Axel.
Chaufförernas perspektiv
En annan framgångsfaktor har varit hur chaufförerna tagit emot de nya bilarna. Responsen har varit entusiastisk:
– ”Dom älskar dem!” säger Emil.
Även om räckvidden på längre körningar kräver lite fler tankstopp, är den praktiska skillnaden i arbetet liten.
Framtidsutsikter
Brahe Logistik blickar framåt med ambitioner om fortsatt tillväxt – i nära samarbete med GDL och med fler marknadsandelar i sikte.
– ”Vår vision är att bli det självklara valet i Jönköping för tempererade transporter. Vi vill växa med fler lastbilar, fler uppdrag och etablera oss som en av de ledande aktörerna i regionen,” säger Emil.
Samtidigt ser företaget förbättringspotential i branschen. Bättre räckvidd för miljövänliga fordon, kortare leveranstider och mer färdigutvecklad mjukvara från tillverkarna står högt på önskelistan.
Sammanfattning
På kort tid har Brahe Logistik lyckats bygga upp en modern och hållbar fordonsflotta, tack vare ett starkt samarbete med Atteviks och ett långsiktigt miljöfokus. Kombinationen av nytänkande, rätt förutsättningar och viljan att växa gör att företaget redan nu sticker ut i transportbranschen.
Vi från Atteviks tackar för förtroendet och önskar Brahe Logistik en rolig och expansiv framtid.