Scania lastbil. Tankbil.

Axelinställning

På alla nya bilar som Atteviks levererar är naturligtvis axlarna raka. Men med tiden ändrar sig tyvärr axlarna och det påverkar både chauffören och åkeriets ekonomi.

Raka axlar- för ekonomi och säkerhet

Om axlarna inte är parallella vill ditt fordon gärna dra åt alla andra håll än rakt fram. Rullmotståndet blir högre, bränsleförbrukningen ökar, däcken slits ojämnt och eftersom du hela tiden måste ”styra emot” blir körställningen obekväm. Med andra ord har du mycket att vinna, både ekonomiskt och hälsomässigt, på att kontrollera och justera axlarna på ditt ekipage.Även ur säkerhetssynpunkt är det viktigt att alla hjul rullar parallellt och åt samma håll.

Alla som har åkt bakom ett lastbilsekipage har säkert sett att det ofta tar upp större bredd på vägen än själva fordonet. Det kanske t.o.m överstiger den maximalt tillåtna fordonsbredden. Och det behövs inte mycket för att effekterna ska bli stora. Om ett hjul rullar 5 mm till vänster per meter och motstående hjul lika mycket åt andra hållet så innebär det att de avviker från varandra med 10 mm per meter eller hela 10 m per kilometer. Men det är i regel både lätt och snabbt avhjälpt. Dessutom ekonomiskt. En uppmätning och justering av axlarna på ditt ekipage går på några timmar och kostar inte mer än några tusenlappar. Men besparingarna i form av minskat däckslitage och lägre bränsleförbrukning kan bli det tiodubbla. Dessutom kör du säkrare när fodonet inte tar upp mer plats än nödvändigt på vägen och du slipper styra emot hela tiden.

Välkommen att kontakta din verkstad för professionell axelinställning!

Favoriter

Jämför bilar