Viktig info!
Många tror att man sparar pengar genom att köra med ”året runt däck” på sin bil, men man lurar sig faktiskt själv och samtidigt kör man omkring i en väldigt trafikfarlig bil.
Använd inte friktionsdäck på sommaren
Skillnaden mellan ett ”året runt däck ” och ett nordiskt friktionsdäck är utformningen och uppbyggnaden av hela däcket. ”Året runt däcket” är framtaget för den europeiska marknaden, utvecklade för våta vägar med varmare och torrare asfalt. För att få dessa egenskaper så använder man en hårdare gummiblandning som medför en betydligt längre bromssträcka på vägar där packad snö och/eller isbeläggning finns.
Det nordiska friktionsdäcket är utvecklat för vårt nordiska klimat där snö och is ofta förekommer. Man använder således en betydligt mjukare gummiblandning som tillsammans med sipningar (sipning är skurna lameller i däcket) gör att däcket biter sig fast i snö och is.
Ett nordiskt friktionsdäck är också beroende av viss kyla, där däcket blir stabilare, vilket då kan medföra en direkt trafikfara om det används när det är sommarvarmt eftersom de egenskaper som sommardäck har mer eller mindre saknas.
Din bil kommer att bete sig annorlunda på sommaren om du kör på nordiska friktionsdäck bla. genom:
- Längre bromssträckor
- Försämrad kurvtagningsförmåga
- Instabilitet vid snabba sidomanövreringar
Att köra på nordiska friktionsdäck under sommaren är inte bara trafikfarligt, det är också en stor ekonomisk förlust då däcket är betydligt mjukare än vad ett sommardäck är, vilket medför stor ökning av slitage på däcket samt högre bränsleförbrukning.
En annan stor anledning till att man väljer ett Europeiskt vinterdäck är priset, där det europeiska friktionsdäcket kan vara några hundralappar billigare, men oftast är det okunskap som ligger till grund för det val man gör.
Vi på Atteviks rekommenderar alltid sommardäck på sommaren och nordiska friktionsdäck eller dubbdäck på vintern för att du och dina medtrafikanter skall åka så säkert som möjligt.
Välkommen in och rådfråga oss om däck till just din bil.